Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio
katsoo asfalttiaseman sijaintia koskevan päätöksen olevan laillinen. Hänen
mukaansa asemaa ei edes metsän keskeltä huomaa. Päätös tehtiin salaa ja
viereisen Siirin asukkaita kuulematta. YIT halusi välttää asukkaiden valitukset ja
julkisen keskustelun. Se uhkasi lopettaa toimintansa kunnassa, jos sen tahtoa
ei noudatettaisi. Asian esittelijä Juha Isosuo valmisteli virkamiesten kanssa
YIT:lle mieleisen esityksen. Hämeen
sanomat ja Hämeen radio eivät kertoneet kaavaillusta uudesta asfalttiaseman
sijoituspaikasta asian valmistelu- käsittely- ja valitusaikana, touko - heinäkuussa. Nykyisen sijaintipaikan haitoista
kyllä kerrottiin. Myöskään kunta tai YIT ei tiedottanut YIT:n asfalttiaseman siirtoaikomuksesta. Kunnassa päätös
tehtiin kesäkuussa. Valmistelijoille ja päättäjille korostettiin
salassapitovelvollisuutta. Homma hoidettiin kuukaudessa.
Salassapitovelvollisuutta käytetään silloinkin kun sen edellytyksiä ei
julkisuuslain mukaan ole olemassa. Siinä
kaupunginhallituksen jäsen sitten kipristelee, että kertooko valitsijoilleen
vai toimiiko ”vastuullisesti”. Valitusaika kului sopivasti kesälomakauden
aikana. Paikallispoliitikot ja viestimet asettuivat YIT:n haluamaan ruotuun. Uutinen uudesta sijainnista kerrottiin Hämeen Sanomissa
31.8.2018. Hämeen Sanomat kirjoitti 05.09.2018, ettei asukkaita tarvinnut
kuulla. Tämä oli yhtä perusteeton väite kuin väite siitä, että laillisuutta oli
noudatettu. Valitusaika hallinto-oikeuteen oli kuitenkin jo kulunut loppuun.
Valtioneuvoston asetus
Asfalttiasemien toiminnasta on annettu erillinen
valtioneuvoston asetus 846/2012. Siinä todetaan, että asema voidaan sijoittaa
vähintään 150 metriä asutuksesta. Tämä ei merkitse, että hakijalla olisi oikeus perustaa asema pelkästään sillä perusteella, että sijainti on yli 150 metriä asutuksesta. Kunta suorittaa kokonaisarvioinnin tehdessään suunnittelutarveratkaisun. Metriraja ei myöskään säätele kuulemisvelvollisuuden laajuutta.
Asetuksessa on melulle annettu enimmäisrajat. Pöly ja haju on torjuttava parhaalla mahdollisella tekniikalla, asetuksessa mainituin keinoin. Niitä on tarkkailtava jatkuvasti. Kunnan ympäristöviranomaiselle tehdään säännölliset raportit. Jos asema käyttää asfalttijätettä, on siitä erilliset normit. Asetuksen mukaan toiminnan rekisteröinti riittää, ympäristölupaa ei pääsääntöisesti tarvita. Asetusta on noudatettava sellaisenaan siirtymäkauden jälkeen viimeistään 01.01.2018 lukien.
YIT:n hajuhaittojen torjunta ei ole välttämättä vastannut asetuksen määräyksiä. Asfalttiaseman sijainti Velssissä saattaa lisätä haittoja, eikä vähentää niitä. Asetuksen 19 §:ssä todetaan, että aseman sijainti yli 500 metrin päässä asutuksesta merkitsee, että maasto-olosuhteet estävät äänen siirtymisen, joten voidaan olettaa, että asetuksen melurajat eivät ylity. Tästä syystä melutasoa ei tarvitse tarkkailla, eikä toiminnan harjoittajan tarvitse osoittaa, että asetuksen raja-arvot alittuvat. 10 §:n mukaan asfalttijätteen murskaamo ( vanhan asfaltin uusiokäyttö) voi toimia myös yöllä, kun etäisyys asutukseen on yli 500 metriä. Nykyaseman vaatimukset ovat tiukemmat. Käsiteltävän ja kuljetettavan asfaltin määrä todennäköisesti kasvaa, samoin asfalttijätteen uusiokäyttö. Asetuksen mukaan ei ole estettä tuottaa ja kuljettaa asfalttia myös yöaikana. Todennäköisesti haitat kasvavat eivätkä vähene uuden aseman ympäristössä. Näin tapahtuu kun tuotetun asfaltin tonnimäärä ja aseman käyntiajat kasvavat ja normit väljenevät.
Asetuksessa on melulle annettu enimmäisrajat. Pöly ja haju on torjuttava parhaalla mahdollisella tekniikalla, asetuksessa mainituin keinoin. Niitä on tarkkailtava jatkuvasti. Kunnan ympäristöviranomaiselle tehdään säännölliset raportit. Jos asema käyttää asfalttijätettä, on siitä erilliset normit. Asetuksen mukaan toiminnan rekisteröinti riittää, ympäristölupaa ei pääsääntöisesti tarvita. Asetusta on noudatettava sellaisenaan siirtymäkauden jälkeen viimeistään 01.01.2018 lukien.
YIT:n hajuhaittojen torjunta ei ole välttämättä vastannut asetuksen määräyksiä. Asfalttiaseman sijainti Velssissä saattaa lisätä haittoja, eikä vähentää niitä. Asetuksen 19 §:ssä todetaan, että aseman sijainti yli 500 metrin päässä asutuksesta merkitsee, että maasto-olosuhteet estävät äänen siirtymisen, joten voidaan olettaa, että asetuksen melurajat eivät ylity. Tästä syystä melutasoa ei tarvitse tarkkailla, eikä toiminnan harjoittajan tarvitse osoittaa, että asetuksen raja-arvot alittuvat. 10 §:n mukaan asfalttijätteen murskaamo ( vanhan asfaltin uusiokäyttö) voi toimia myös yöllä, kun etäisyys asutukseen on yli 500 metriä. Nykyaseman vaatimukset ovat tiukemmat. Käsiteltävän ja kuljetettavan asfaltin määrä todennäköisesti kasvaa, samoin asfalttijätteen uusiokäyttö. Asetuksen mukaan ei ole estettä tuottaa ja kuljettaa asfalttia myös yöaikana. Todennäköisesti haitat kasvavat eivätkä vähene uuden aseman ympäristössä. Näin tapahtuu kun tuotetun asfaltin tonnimäärä ja aseman käyntiajat kasvavat ja normit väljenevät.
Näin olisi voitu tehdä
Asia olisi pitänyt käytännössä hoitaa niin, että YIT ja
kunta olisivat yhteisesti järjestäneet kuulemistilaisuuden, jossa olisi
kerrottu miten YIT tulee teknisesti ja muuten minimoimaan eri haitat, kunnan
edustajat olisivat kertoneen mistä suunnittelutarveratkaisussa oli kysymys ja
mitä kunta edellyttää YIT:ltä. Käytännössä rakennuspaikalle olisi ollut useita
vaihtoehtoja 150 hehtaarin tontilla. Myös muut mahdolliset- sijoituspaikat
olisi voitu selvittää. Ehkä vastakkainasettelu olisi voitu välttää hyvällä tahdolla.
Jos asiassa olisi valitettu, YIT olisi voinut jatkaa nykypaikalla, kunnes asia
olisi ratkaistu. Ainoa ongelma olisi YIT:lle ollut, ettei nykyaseman
vanhentunut tekniikka ole asetuksen mukaisella tasolla, sitä olisi pitänyt
uusia. Ja tietysti oli ongelma, että valitus johtaisi rakennusluvan saamatta
jäämiseen. Siksi valittaminen oli estettävä.
Periiaatteellinen asia
Asia on paitsi Siirin asukkaita koskeva, myös hyvin
periaatteellinen. Voiko paikallinen yritys sanella kunnalle miten lakia on
tulkittava? Kunnan työllisyys on vakava asia, on hyvä että siihen suhtaudutaan
vakavasti, mutta välinpitämätön suhtautuminen asukkaiden perusoikeuksiin ei voi
myöskään olla kunnan etu. On käsittämättömän ristiriitaista, että samat
päättäjät, jotka puhuvat, että meidän kuntalaisten pitäisi olla
kotiseutuylpeitä vähät välittävät kuntalaisten kuulemisesta ja vielä
selittelevät asioita kuin pienille lapsille. Kuulemista voi tehdä muutenkin
hyvän hallinnon nimissä, vaikka laki ei siihen pakottaisi.
Toinen periaatteellinen ongelma on päättäjien
perusasennoituminen: ajatellaan, että kun ei kukaan halua lähistölleen
asfalttiasemaa, jos kuullaan ja keskustellaan ei synny kuin riitaa ja
valituksia, on parempi tehdä vain päätös vähin äänin kertakitinällä. Mitä
useammassa asiassa tehdään näin, sitä vähemmän kunnan tarvitse itse nähdä
vaivaa asioiden hyvin hoitamiseksi. Kritiikistä loukkaannutaan, ja
syyllistetään milloin ketäkin, niin kuin kaupunginhallituksen puheenjohtaja
asian ilmaisi: kun on kerran kritisoitu kuntaa ketteryyden puutteesta, niin
ollaan sitten ketteriä ja kuuleminen jää vähemmälle.
Kolmas periaatteellinen kysymys on päätöksenteon siirtyminen
hyvien veljien ja sisarten salonkeihin, asiat keskustellaan harvojen toimesta
salassa ja tuodaan valmiina muodolliseen päätöksentekoon, mitä vähemmän esteitä
ja toisenlaisia näkemyksiä, sitä parempi. Kuntalainen joutuu tosiasioiden eteen
ja usein vasta silloin kun ei enää voi vaikuttaa.
Neljäs periaatteellinen kysymys on avoin viestintä ja
tiedotus kunnassa. jossa on yksi valtalehti, jonka senkin keskeisenä omistajana
on kunta, paikallisradio, joka tuottaa viihdettä eikä halua astua paikallisen
valtaeliitin varpaille sekä kuntapäättäjät ja virkamiehet, joita välillä
viedään kuin pässiä narussa. Kun
toimittajia on kritisoitu, he ovat loukkaantuneet, koska omasta mielestä
tekevät tärkeää työtä vallan vahtikoiran roolissa. Harvoinpa sitä vilahtaa
Hämeen Sanomissa tai Hämeen radiossa! Journalistiliitto otti hiljattain kantaa
sananvapauden merkitykseen (HS kulttuuriliite 14.09). Se korosti julkisen sanan
neuvoston julkaisemien journalistin ohjeiden periaatetta siitä, että journalisti
on ensisijassa vastuussa lukijoilleen ja kuulujoilleen. Heillä on oikeus saada
tiettä mitä yhteiskunnassa (kunnassa) tapahtuu. Hesarin artikkelissa
valtakunnansyyttäjä toteaa näkemyksenään, että on melko yleistä, että tietoja
pyritään salamaan joko kokonaan tai ainakin liian laajasti. Ehkä toimittajia
soimataan liikaakin, viime kädessä päätoimittaja linjaa mitä ja keiden intressejä
suojataan ”radiohiljaisuudella”. Tapauksessa Siirin asukkaat pääsivät ääneen
vasta kun kunta ja YIT katsoivat sen turvalliseksi omien etujensa kannalta.
Viides periaatteellinen kysymys on, ettei haluta edes
ymmärtää ihmisten arkea ja tilannetta ja oikeuksia. Päättäjiltä ja virkamiehiltä puuttuu kokonaan
psykologinen silmä: miltä tuntuu, kun on rakentamassa kotia, maksamassa
jatkuvasti nousevaa kiinteistöveroa ja saa lukea lehdestä, ettei tarvitse
kuulla, kun asfalttiasemaa tuodaan sisään salaa alueelle. Asukkaan on
hoidettava ympäristövastuu ja tungettava erilaiset jätteet erilaisiin
pursuaviin jäteastioihin ja kunta vaan ilmoittaa, että ei teitä tarvitse kuulla,
se on ihan siisti asfalttiasema ja lisäksi piilossa. Haittoja pitää vain
sietää. Viihtyisässä kunnassa ymmärretään myös oikeudenmukaisuuden tunteen
perään, vaikkei laki sellaisen synnyttämiseen velvoitakkaan.
Kuudes periaatteellinen kysymys on todella iso kysymys.
Hattulan ja Hämeenlinnan liepeille on tehty valtausvaraus, joka saattaa johtaa
malminetsintään ja kaivokseen, joka sijoittuu lähelle asutusta ja järvi-alueita.
Kuullanko silloinkin vain metsänomistajanaapureita? Lukeeko Hämeen Sanomissa,
että asukkaita ei tarvitse kuulla? Kun kaivoyhtiö tarjoaa satoja uusia
työpaikkoja, päättääkö kunta, että on ihan OK. Jos joku esittää, että vesistöjä
saastuu, niin toteaako kaupunginhallituksen puheenjohtaja, että ne ovat jo
ennestään saastuneita?Miten tasapainotetaan keskenään vaikutuspiirissä olevien
kuntalaisten ääni, kunnan tarpeet ja yrittäjän ääni? Ongelma on kokonaan toista
kokoluokkaa kuin asfalttiasema, mutta periaatteessa on kysymys ihan samoista
asioista ja ristikkäisistä arvoista: talous, ympäristö, ihminen.
Kuuleminen jätettiin tarkoituksella tekemättä
Lain vaatimuksia asukkaiden kuulemisessa ei asiassa
noudatettu. Virkamiesten julkisuudessa esittämät perustelut ovat kestämättömiä.
Vedottiin siihen, että kuuleminen maksaa. Sari Rautio kertoi, että kuuleminen
jätettiin vähemmälle, kun kuntaa on syytetty ketteryyden puutteesta ja
byrokratiasta. Siirin asukkaat pantiin maksumieheksi. Siirin aluetta on
kaavoitettu pientalovaltaiseksi alueeksi, Siiri III on lähimpänä tulevaa
asfalttiasemaa. Osa tonteista on myyty. Tonttien ostajia ei ole kuultu.
Kuntalain 22 §:n mukaan kunnan asukkailla on oikeus
osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan. Tämä voidaan tehdä järjestämällä
keskustelu- ja kuulemistilaisuuksia ja selvittämällä asukkaiden mielipiteitä.
Asfalttiaseman sijoittaminen pientalo-alueen läheisyyteen on perustellusti
tällainen asia. Kuuleminen (selittely) tehtiin vasta kun päätökset oli tehty.
Kuntalain 29 §:n mukaan Kunnan on tiedotettava, millä tavoin päätösten
valmisteluun voi osallistua ja vaikuttaa. Kunnan on myös huolehdittava, että
sen toimielimeen käsittelyyn tulevien asioiden annetaan esityslista
valmistuttua yleisen tiedonsaannin kannalta tarpeellisia tietoja. Mitään
tällaista ei tapahtunut.
Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 90 ja 87 pykälien mukaan
kunnan on tiedotettava päätösehdotuksesta suunnittelutarveasiassa naapureille
ja muille, joiden asumiseen, työntekoon ja muihin oloihin, etuihin ja
oikeuksiin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa kuuluttamalla siitä kunnan
ilmoitustaululla sekä ilmoittamalla siitä kunnan internetsivulla ja ainakin
yhdessä hankkeen vaikutusalueella leviävässä lehdessä. Edellä selvitetty asetus
ei tarkoita, että 150 metrin etäisyyden ulkopuolella ei tarvitsisi kuulla
haittojen vaikutuspiirissä olevia. Niitä
joita on kuultu, on annettava vähintään 14 päivän aika tehdä päätösehdotuksesta
kirjallinen muistutus. Mitään tällaista ei ole tapahtunut. Asiaa on käsitelty
tarkemmin mm. Uudenmaan ely-keskuksen ohjeistuksessa.
Hämeen Ely-keskusta lienee informoitu hakemuksesta. Se
puolueettomuutta vaarantaa se, että Elyn
työntekijät ovat siirtymässä tulevan maakuntahallinnon palvelukseen. Nykyiset
Hämeenlinnan kuntajohtajat johtanevat myös maakuntahallitusta. ELY-keskus ja
aluehallintovirasto lakkautetaan. Sitä kautta häviää valtion ohjaus ja kunnan
ja maakunnan päätöksenteon kontrolli ympäristöasioissa. Harvalla
ELY-virkamiehellä on siviilirohkeutta kertoa tällä hetkellä kaupungin johdolle,
että ei taida mennä ihan oikein. Tulevia esimiehiä ei kannata suututtaa, jos
haluaa työtä ja asemaa. Siirin asukkaat tuskin saavat apua ELY-keskuksesta.
Perustuslaissa – sen 2 §:ssä todetaan, julkisen vallan
käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava
lakia. Näin ei asiassa ole tapahtunut. Perustuslain 21 §:ssä todetaan, että
jokaiselle on pyrittävä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan
päätöksentekoon. Tästäkin syystä kuulemista on tehtävä mieluummin laajana kuin
oikeuksia suppeasti tulkiten. On surkuhupaisaa, että kuullaan muualla asuvia metsänomistajia,
muttei lähiasukkaita. Outo sovellus kuntademokratiasta. Ilmeisesti haluttiin
kuulla muodossa, joka ei johtaisi valituksen tekoon. Siirin aluetta on
suunniteltu 3000 asukkaan kaupunginosaksi, palvelut puuttuvat. Sen sijaan
alueelle työnnetään asfalttiasema, jolla vaarannetaan jo vahvistetun
kaavoituksen toteutuminen.
Poliittista suhmurointia, oikeusturva vesitetään?
Suunnitteluarvioratkaisu perustuu oikeudelliseen arvioon.
Jos lain edellytykset täyttyvät, sijoittumislupa on annettava, ellei täyty,
hakemus on hylättävä. Päätöksen on perustuttava lain määräyksiin. Kunta ei voi
hylätä hakemusta pelkästään sillä perusteella, että sitä vastustetaan uuden
sijoituspaikan ympäristössä. Eikä hyväksyä sitä pelkästään sillä perusteella,
että yritys uhkaa siirtää toimintansa toiseen kuntaan, ellei saa haluamaansa
päätöstä. Vaikka kaupunginhallituksen päätös olisi yksimielinen, ei se tee sitä
välttämättä juridisesti oikeaksi. Ratkaisun on perustuttava oikeudelliseen
kokonaisharkintaan, jossa rakennushanketta puoltavia ja kieltäviä tekijöitä
punnitaan keskenään. Hämeenlinnan päätöksen esittelyssä Juha isosuo pudotti
heti pois kielteiset tekijät.
Hallintotuomioistuimissa on huomio kiinnitetty esimerkiksi siihen, mikä vaikutus hakijan toiminnalla on lähistöllä sijaitsevaan kaavoitetun pientalo-asukkaiden asumiseen ja kaavoituksen toteutumiseen.
Hallintotuomioistuimissa on huomio kiinnitetty esimerkiksi siihen, mikä vaikutus hakijan toiminnalla on lähistöllä sijaitsevaan kaavoitetun pientalo-asukkaiden asumiseen ja kaavoituksen toteutumiseen.
YIT on asettanut ilmeisen tiukat ehdot kunnalle, jottei se
harkitsisi koko toiminnan siirtoa esimerkiksi Tampereelle. Asian käsittelyjärjestys,
aikataulu, asukkaiden kuulematta jättäminen ja valmistelun salaamisen on saanut
kunnan virkamiesten ja poliitikkojen siunauksen. Kunnan virkamiehet ovat antaneet
konsulttiapua hakijalle. Menettely saattaa täyttää virkavelvollisuuden tai
virka-aseman väärinkäytön tunnusmerkistön, vaikka olisikin toimittu omasta
mielestä hyvässä tarkoituksessa työpaikkojen turvaamiseksi.
Hyväuskoiset kuntalaiset tuskin ramppaavat alvariinsa
seuraamassa kaupungintalolla urkkimassa mitä naapuriin kaavaillaan. Ei
varsinkaan lomakautena. Olisi outoa, jos kunnan päättäjiin pitäisi suhtautua
kuin Italian mafiosoihin. Heidän kun pitäisi edistää kuntalaisten etua. Se ei
aina ole helppoa. Mahdollisia ristiriitoja (ei ainakaan tänne sijoiteta,
johonkin muualle), perusteetontakin valittamista ja yrityksen harjoittamaa
painostamista ei kuntademokratiassa pääse pakoon. Se on demokratian hinta.
Länsimaissa Lain tarkoitusta ja sisältöä ei voi kuitenkaan vääntää
mielivaltaiseen asentoon vahvemman oikeudella ja poliittisin syin ihmiset
unohtaen.
Vaikkei valitusoikeutta ei enää ole, voi asian viedä oikeuskanslerin tai eduskunnan oikeusasiamiehen käsittelyyn. Poliisitutkinnalla on mahdollisuus selvittää, onko virkavelvollisuutta rikottu tai virka-asemaa käytetty väärin. Asian periaatteellisuuden vuoksi valtakunnan syyttäjäkin saattaisi selvityttää asiaa. Euroopan Ihmisoikeussopimuksen 13 artikla toteaa, että jokaisella, jonka tässä yleissopimuksessa tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia on loukattu, on oltava tehokas oikeussuojakeino kansallisen viranomaisen edessä siinäkin tapauksessa, että oikeuksien ja vapauksien loukkauksen ovat tehneet virantoimituksessa olevat henkilöt. Jos Suomesta ei enää löydy oikeuskeinoja, voi Euroopan ihmisoikeustuomioistuin käsitellä asian. Olisi se jotain, että Kittilässä kunnallispoliitikot istuvat syytettynä käräjillä ja Hämeenlinnan päättäjät istuisivat syytettynä Strasbourgissa. YIT varmaankin sponsoroisi ainakin yhden illallisen?
Vaikkei valitusoikeutta ei enää ole, voi asian viedä oikeuskanslerin tai eduskunnan oikeusasiamiehen käsittelyyn. Poliisitutkinnalla on mahdollisuus selvittää, onko virkavelvollisuutta rikottu tai virka-asemaa käytetty väärin. Asian periaatteellisuuden vuoksi valtakunnan syyttäjäkin saattaisi selvityttää asiaa. Euroopan Ihmisoikeussopimuksen 13 artikla toteaa, että jokaisella, jonka tässä yleissopimuksessa tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia on loukattu, on oltava tehokas oikeussuojakeino kansallisen viranomaisen edessä siinäkin tapauksessa, että oikeuksien ja vapauksien loukkauksen ovat tehneet virantoimituksessa olevat henkilöt. Jos Suomesta ei enää löydy oikeuskeinoja, voi Euroopan ihmisoikeustuomioistuin käsitellä asian. Olisi se jotain, että Kittilässä kunnallispoliitikot istuvat syytettynä käräjillä ja Hämeenlinnan päättäjät istuisivat syytettynä Strasbourgissa. YIT varmaankin sponsoroisi ainakin yhden illallisen?
Oik.lis. Simo Leivo
Kommentit
Lähetä kommentti